sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Pitäisköhän lotota?

Eilen sain neuvolan sähköisen palvelun kautta ensimmäisten verikokeiden tulokset. "Verikokeiden tulokset ovat kunnossa. Olet Rh-negatiivinen, mikä tarkoittaa, että ottaisimme useammat verikokeet tämän raskauden kohdalla." SIIS MITÄ????

Google laulamaan ja selvittämään sieltä, mitä tämä tarkoittaa. Heti selvisi, että Rh-negatiivisille keskenmenon kohdanneille pitäisi antaa anti-D-immunoglobuliinipiikki ehkäisemään joidenkin vasta-aineiden muodostumista. Mulle EI ole kukaan moisesta maininnutkaan aikaisemmin. Ja siis toi piikki pitää antaa mahdollisimman pian kun keskenmeno on päällä. 

Nyt kun olen koko eilisen illan ja tän aamun lukenut netistä tästä asiasta, niin tuntuu, että mun ei todellakaan aiota antaa nauttia tästä raskaudesta. Ei olis pitänyt alkaa uskoa onnistumiseen tai miettiä, milloin äippäloma alkais. Heti tuli p****** niskaan.

Nyt on aika hemmetisti kysymyksiä päässä. Jos vasta-aineita muodostuu, voiko vauva vammautua jo ennen syntymää (näin sanoo google)? Onko mulla kohonnut riski keskenmenoon? 

En tajua, miksi neuvolantäti ei voinut soittaa mulle tuloksia, kun tietää mun historian. Kun kaikki on vielä mulle epäselvää, niin tottakai sitä alkaa kuvittelemaan kaikkea. Laitoin viestiä takaisin, että haluaisin keskustella asiasta ennen maaliskuun loppua, jolloin mulla vasta olis seuraava neuvola.

Pitäisköhän laittaa lotto vetämään? Tuntuu, että mun kohdalla on todennäköisempää, että epätodennäköisempi vaihtoehto toteutuu. Rh-negatiivisia odottajia on jotain 16%. Oliskohan mulla siis paremmat tsäänssit myös lottovoittoon?? Voi v*****.

Muoks. 9.2.2014. Nyt varmistui, että mies on Rh+, samoin hänen molemmat vanhempansa. Vauva on siis 100%:n varmuudella myös Rh+. 
Tajusin myös, että ensimmäisessä raskaudessa ehdin käydä verikokeissa, mutta minulle ei koskaan ilmoitettu niitä tuloksia. Mielestäni siinä on tapahtunut jonkinlainen "hoitovirhe", koska tämä murhe oltaisiin voitu välttää, jos asia olisi ollut tiedossa ja olisin saanut sen vasta-ainepiikin. Soitan huomenna neuvolaan ja vaadin selityksiä tähän kaikkeen. 

2 kommenttia:

  1. Älä nyt vielä huolestu. TIedätkö miehen veriryhmän? ESim. Meillä mä olen O- eli juuri siinä suurimmassa "vaarassa", mutta koska mies myös O- ei mitään "vaaraa" ole.

    Lisäksi koska sun edellinen raskaus päättyi niin aikasessa vaiheessa ei vasta aineita ehkä ehtinyt edes muodostua (vaikka se sikiö olisikin ollut Rh+). Ainakin mulle lääkäri sanoi näin ja multa otettiin vasta-aine kokeet sairaalassa. Ootko varma, että sulta ei niitä testattu? Koska, jos sulla ei keskenmenon yhteydessä ollut vasta-aineita, et piikkiäkään olisi tarvinnut.

    Koita nyt nauttia raskaudesta, vaikka se voi olla kaikkien vastoinkäymisten jälkeen vaikeaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei multa otettu sitä koska km hoitui ns. kotikonstein. Ei mitään seurantaa. Mieheltä en vielä kysynyt koska hänellä on tänään tärkeä työasia enkä halunnut huolestuttaa. Kysyn illalla.

      Poista