maanantai 3. maaliskuuta 2014

Treenit vol.1

Minulla ja veljelläni on ollut tapana jo pitkään käydä Töölön Kisahallilla (vanhalla puolella) yhdessä treenaamassa joko lauantaisin tai sunnuntaisin Joskus mukana on ollut myös pari muuta mun kaveria. Minä olen suunnitellut joka kerraksi kiertoharjoitteluna suoritettavan treenin, jossa koko kroppa saa yleensä kyytiä. Yleensä yhdistän oman kropanpainolla tehtäviä liikkeitä ja esim. kahvakuulalla tai levytangolla tehtäviä liikkeitä.
 
Treenit kestävät n.15 minuuttia. Yleensä välillä 10-20 min. Alle 10 minuutin treenitkin voivat olla todella tehokkaita, mutta ne täytyy tehdä todella intensiivisesti. Toki toivon, että kaikki treenit tehdään niin, että tuntee tehneensä:) Ja yleensä näin onkin. Hikiläntit lattialla kertovat, että treeni on mennyt ainakin jossain määrin perille. Harvemmin treenit kestää yli 20 minuuttia. Aikaisemmin saatettiin kaverin kanssa tehdä ns. "killer"-treenejä, jotka kestivät yli 20 min, jopa 30 min.
 
Olen tehnyt kiertoharjoittelua kahdella eri tavalla:
tietty aika max määrä toistoja (esim. 30 s. ajan tehdään niin monta punnerrusta kuin jaksaa/ehtii) TAI
tietty määrä tiettyä liikettä niin nopeasti kuin mahdollista (esim.20 punnerrusta, jonka jälkeen siirtyminen seuraavaan liikkeeseen)
 
Nyttemmin olen vallan jämähtänyt tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, koska se on mielestäni kivempi vaihtoehto silloin, kun treenaa kaverin/kavereiden kanssa. Ja varsinkin tilanteessa, jossa on vaikka kaksi eritasoista treenaajaa, tämä on mielestäni toimivampi. Mutta molemmat on hyviä.
 
Treenin rakenne on minulla usein seuraavanlainen:
lepo 10s.
työskentely 20s. (vaihtelee 20s-1 min)
x määrä liikkeitä (esim. 5)
x määrä kierroksia (riippuen siitä, kuinka pitkän treenin haluaa)
 
Viime lauantaina tehtiin tällainen:
Liike 1: Burpee (aka yleisliike)- 20s max määrä toistoja
10s. lepo
Liike 2: Boksille hyppy/nousu - 20 s max määrä toistoja
10s. lepo
Liike 3: Kulmasoutu - 20 s. max määrä toistoja
10 s. lepo
Liike 4: Askelkyykky painon kanssa - 20s. max määrä toistoja
10s. lepo
Liike 5: Pystypunnerrus levytangolla - 20s. max määrä toistoja
Kierroksia tehtiin 6 eli treenin pituudeksi tuli 15 min.

Burpeita en tehnyt samalla intensiteetillä kuin aikaisemmin.
Boksille hypyn olen jättänyt nyt pois omalta kohdalta, joten askelsin boksin päälle ensin painon kanssa ja sitten ilman painoa.
Kulmasoutu meni samalla painolla veljen kanssa (35kg).
Askelkyykyssä käytin painona 15 kilon levypainoa (loppukierroksissa jätin sen pois).
Pystypunnerrukseen 35kg oli minulle liikaa (meillä oli vain yksi tanko käytettävissä), joten tein tämän liikkeen painopallolla heittämällä sitä korkealle seinää vasten.

Ennen tätä circuitia olimme toki lämmitelleet hyvin. Lämmittely on tosi tärkeää ettei vaan sattuis mitään:) Usein saatan tehdä myös muita liikkeitä esim. painonnostoliikkeitä ennen circuitia. Mutta usein myös sen jälkeen. Lauantaina paukkuja jäi vielä tehdä mm. vatsoja (sivuttaisia) ja rinnallevetoa circuitin jälkeen.

Minulla ei ole sykemittaria nyt just tässä, joten lisään treenin aikaiset sykkeet vaikka myöhemmin tänne. En kuitenkaan tehnyt treeniä verenmaku suussa (niin kuin ennen oli tapana) ja olo oli hyvä koko ajan. Toki hengästyin, mutta ei siis pyörryttänyt tms. Kyykkyä tehdessä huomasin, että nivusissa/häpyluun kohdalla tuntui erilaiselta kuin yleensä, joten kyykky ei ollut niin syvä kuin yleensä.

Tällainen treenimuistio tällä kertaa. Muistutan vielä, että minulla ei ole minkäänlaista ammatillista urheilutaustaa. Olen vain itse oppinut ja tällainen treeni sopii minulle.
 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti